Załatw sprawę przez internet
Czy wiesz, że możesz załatwiać wybrane sprawy urzędowe bez konieczności wychodzenia z domu? Wystarczy, że złożysz wniosek o profil zaufany, jednorazowo stawisz się w punkcie potwierdzania profilu i będziesz mógł korzystać z usług dostępnych na ePUAP lub CU (elektronicznych platform służących do komunikacji obywateli z jednostkami administracji publicznej).
Do wysłania pism urzędowych nie jest potrzebny podpis elektroniczny (weryfikowany za pomocą płatnego kwalifikowanego certyfikatu), a jedynie uzyskanie profilu zaufanego. Jest to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela Polski w systemach elektronicznej administracji. Założenie profilu zaufanego jest najprostszym i najwygodniejszym sposobem załatwiania spraw urzędowych.
Aby uzyskać profil zaufany należy:
- Wejść na stronę http://epuap.gov.pl i założyć konto.
- Zalogować się na konto i wysłać wniosek o wydanie profilu zaufanego (drogą elektroniczną).
- Udać się do wybranego Punktu Potwierdzającego, aby potwierdzić swoją tożsamość (w terminie do 14 dni od wysłania wniosku o wydanie profilu). Należy zabrać ze sobą dowód osobisty lub paszport. W Grajewie punkt taki znajduje się w Urzędzie Skarbowym w Grajewie przy ul. Elewatorskiej 8 oraz w ZUS na oś. Centrum 7a.
Profil zaufany jednoznacznie identyfikuje osobę, która składa podpis na podstawie zestawu informacji zawartych w profilu zaufanym. Informacje zawarte w profilu zaufanym są w wiarygodny sposób potwierdzane przez Punkt potwierdzający, czyli przez instytucję publiczną, wskazaną przez Ministra właściwego do spraw informatyzacji, uprawnioną do nadawania i zarządzania profilami zaufanymi użytkowników.
Szczegółowa instrukcja dostępna jest na stronie pz.gov.pl/Instrukcja_Uzytkownika_PZ.pdf
W celu dostarczenia do Starostwa Powiatowego w Grajewie dokumentu elektronicznego, należy zarejestrować się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) lub Cyfrowym Urzędzie Wrót Podlasia.
W celu wysłania pisma przez ePUAP, należy:
- Wejść na stronę: epuap.gov.pl i założyć konto
- Zalogować się na konto
- Wybrać rodzaj sprawy
- W polu Ustaw / zmień adresata wpisać: Starostwo Powiatowe w Grajewie
- Poniżej pojawi się odnaleziony adresat
- Wypełnić pismo (formularz elektroniczny),jeżeli to konieczne dołączamy załączniki.
- Podpisać pismo, stosując jedną z możliwości
- profil zaufany
- podpis elektroniczny
- Wysyłać pismo.
W celu wysłania pisma przez CU, należy:
- Wejść na stronę cu.wrotapodlasia.pl i założyć konto
- Zalogować się na konto
- Wyszukać odpowiednią usługę, następnie wybrać jednostkę do której wysyłamy pismo Starostwo Powiatowe w Grajewie.
- Wypełnić pismo (formularz elektroniczny),jeżeli to konieczne dołączamy załączniki.
- Podpisać pismo, stosując jedną z możliwości
- profil zaufany
- podpis elektroniczny
- Wysyłać pismo.
Regulamin korzystania z usług Cyfrowego Urzędu przez Interesantów dostępny jest na stronie cu.wrotapodlasia.pl/CU.Public/Cms/Regulamin
Dostępne platformy internetowe poprowadzą Państwa krok po kroku przez wypełnianie formularzy, a następnie za jej pośrednictwem wyślecie Państwo wypełniony wniosek do właściwego urzędu. Nie muszą się Państwo martwić czy przesłany drogą elektroniczną formularz wniosku dotarł do urzędu - program wydaje potwierdzenie w sytuacji poprawnego przebiegu całej operacji lub wyświetli odpowiedni komunikat. Złożony poprawnie dokument pozwala na wygenerowanie Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO).
Chcąc załatwić sprawę w Starostwie Powiatowym w Grajewie, warto zapoznać się z opisem usług, aby dowiedzieć się czy daną kwestię można załatwić częściowo, czy całkowicie drogą elektroniczną.