„Rehabilitacja 25 plus” edycja 2020/2021
DOFINANSOWANO
ZE ŚRODKÓW
PAŃSTWOWEGO FUNDUSZU REHABILITACJI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Pilotażowy program „Rehabilitacja 25 plus”
edycja 2020/2021
w Zespole Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II w Grajewie
DOFINANSOWANIE
510 000 zł
CAŁKOWITA WARTOŚĆ
510 000 zł
Zadanie realizowane jest przez Zespół Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II w Grajewie od września 2020 r. do 31 sierpnia 2021 r. i kierowane jest do środowisk osób niepełnosprawnych, które poprzez emocjonalne i fizyczne uzależnienie od opieki tego otoczenia, wykazuje codzienną bierność i wykluczenie społeczne.
Celem zadania jest świadczenie indywidualnego i/lub grupowego wsparcia względem beneficjentów programu „Rehabilitacja 25 plus”, które obejmuje między innymi: całodzienne usługi opiekuńcze, aktywizację w sferze fizycznej, intelektualnej i społecznej, a także zawodowej. Beneficjentami programu są niezatrudnione osoby niepełnosprawne będące absolwentami szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy bądź osoby, które wypełniły w oznaczonym okresie realizację obowiązku nauki w szkolnictwie specjalnym. Ogółem w projekcie zaplanowane zostały miejsca dla siedemnastu osób, spełniających wymagania rekrutacyjne programu, w tym dla dwunastu osób z poprzedniej edycji programu. W lipcu br. nastąpiły zmiany personalne uczestników programu. Na miejsca czterech uczestników, którzy odeszli z programu (dwóch podjęło pracę zarobkową) przyjęto czterech nowych beneficjentów programu. Zatem, po uwzględnieniu lipcowego ruchu, sumarycznie z programu skorzysta dwadzieścia jeden osób, w tym dziewięć kobiet.
W ramach realizowanego programu zapewnia się jego uczestnikom następujące benefity:
- pomoc psychologiczno-pedagogiczną, poradnictwo zawodowego oraz wsparcie w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych oraz bieżących spraw życia codziennego (wsparcie indywidualne lub/i grupowe);
- możliwość udziału w zajęciach indywidualnych lub grupowych, doskonalących umiejętności samoobsługowe, higieniczne, porządkowe oraz rozwijających samodzielność, zdolności poznawcze i umiejętności społeczne;
- możliwość udziału w grupowych zajęciach prowadzonych w charakterze zajęć politechnicznych (ślusarstwo, stolarstwo, introligatorstwo, garncarstwo), gospodarstwa domowego (zajęcia krawieckie, kulinarne, porządkowe), modelarstwa, żeglarstwa;
- możliwość udziału w zajęciach rekreacyjnych, kulturalnych, sportowych i artystycznych;
- możliwość udziału w zajęciach indywidualnych i grupowych umożliwiających nabycie umiejętności kluczowych niezbędnych na rynku pracy;
- możliwość udziału w indywidualnych zajęciach rewalidacyjnych, korekcyjnych, usprawniających, terapeutycznych i rehabilitacyjnych w zależności od potrzeb oraz dyspozycji intelektualnej i fizycznej zainteresowanego beneficjenta;
- pomoc w samoobsłudze i utrzymaniu higieny osobistej;
- transport dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych z miejsca zamieszkania do miejsca realizacji programu i z powrotem do domu
w łącznym wymiarze czasu wsparcia nie mniejszym niż sto godzin miesięcznie.
W wyniku realizacji całego przedsięwzięcia sukcesywnie realizowane są wszystkie zaplanowane cele programowe. Uzyskuje się stopniową poprawę sprawności poszczególnych funkcji beneficjentów. Ponadto uzyskano między innymi następujące efekty oddziaływań programowych:
- dwóch uczestników programu podjęło samodzielną pracę zarobkową, a dwóch kolejnych planuje jej podjęcie w najbliższym czasie.