Kompleksowa likwidacja barier w budynku ZSS im. Jana Pawła II w Grajewie

DOFINANSOWANO
ZE ŚRODKÓW

 

 PAŃSTWOWEGO FUNDUSZU REHABILITACJI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Kompleksowa likwidacja barier
w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania
w budynku szkolnym Zespołu Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II w Grajewie

 

DOFINANSOWANIE
93 424,94 zł

CAŁKOWITA WARTOŚĆ
186 849,89 zł

Zadanie zostało zrealizowane przez Zespół Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II w Grajewie, w okresie od 28 czerwca 2019 r. do 11 grudnia 2019 r.

Celem zadania było:

  • likwidacja barier w zakresie poruszania się i komunikowania osób niepełnosprawnych w budynku szkolnym Zespołu Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II w Grajewie,
  • dostosowanie ciągów komunikacyjnych oraz pomieszczeń szkolnych do potrzeb osób z dysfunkcją narządu ruchu, osób niedosłyszących i niedowidzących oraz osób z głębszym i głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej,
  • wyposażenie budynku szkolnego w środki techniczne, umożliwiające w/w osobom swobodne poruszanie się, uzyskiwanie potrzebnych informacji, wymianę informacji, porozumiewanie się z innymi osobami, a ponadto w przypadku uczniów – kształcenie i rozwijanie się, korzystanie w pełni z zasobów szkolnych, rehabilitacji, rewalidacji, uczestniczenie w życiu szkoły oraz pełnienie różnych ról społecznych, uzyskiwanie kwalifikacji i umiejętności zawodowych.

 W wyniku realizacji zadania zlikwidowano w całym budynku Zespołu Szkół Specjalnych im. Jana Pawła II w Grajewie wiele barier, utrudniających lub uniemożliwiających osobom niepełnosprawnym swobodne i bezpieczne poruszanie się oraz komunikowanie się z innymi osobami. Działania te miały charakter ogólnobudowlany i instalacyjny, z jednoczesnym wyposażeniem szkoły w urządzenia i sprzęt specjalistyczny, umożliwiający na przykład osobom niemówiącym porozumiewanie się z innymi osobami za pomocą „mówików” czy „komunikatorów”, a także wyszukiwanie potrzebnych informacji z wykorzystaniem tablicy dotykowej z informacją piktograficzną i tekstową. W ramach tego przedsięwzięcia, wszystkie korytarze szkolne na poszczególnych kondygnacjach budynku wyposażone zostały w odbojoporęcze, umożliwiające osobom niepełnosprawnym z dysfunkcją narządu ruchu lub wzroku podtrzymywanie się i poruszanie się wzdłuż ścian oraz zabezpieczenie się przed utratą równowagi i przypadkowym uderzeniem. Zainstalowano w łazienkach urządzenia alarmowo-przywoławcze do użycia w przypadku zaistnienia potrzeby skorzystania z pomocy drugiej osoby. Oznakowano za pomocą alfabetu Braille’a ciągi komunikacyjne oraz wejścia do ważniejszych pomieszczeń szkolnych, umożliwiając osobom niedowidzącym samodzielne identyfikowanie położenia, poruszanie się zgodnie z zamiarem, odnajdywanie szukanych pomieszczeń lub osób. Wszystkie ciągi komunikacyjne wyposażono w instalację świetlną, umożliwiającą bezpieczne poruszanie się w momencie zaniku napięcia elektrycznego i wystąpienia ciemności. Zamontowano w bibliotece szkolnej oraz w pracowni nauczania początkowego kompletna pętlę induktofoniczną, wspomagającą odbiór dźwięku przez osoby niepełnosprawne z dysfunkcją narządu słuchu, zaburzeniami słuchu fonematycznego itp. W praktyce system ten nie tylko istotnie poprawia proste komunikowanie się, słuchanie audycji, przekazywanie informacji podczas lekcji czy zajęć indywidualnych, ale również bardzo zmniejsza wysiłek nadawcy i odbiorcy, na przykład podczas rozmowy między uczniem i nauczycielem. Wyposażono szkołę w transporter schodowy – wykorzystywany jest on do transportu wózkowiczów i osób poruszających się o kulach przy pokonywaniu barier schodowych w budynku szkolnym i poza nim. W urządzenia te szkoła nie była wcześniej wyposażona. Urządzenia te, oprócz opisanych wyżej funkcji i zastosowań, dają przede wszystkim zainteresowanym osobom poczucie niezależności, bezpieczeństwa, komfortu oraz pewności siebie. W sposób naturalny niwelują skutki niepełnosprawności i podnoszą efektywność działań i uczniowskich, i nauczycielskich oraz pozostałego personelu szkolnego. Sprzyjają korzystaniu z zasobów szkolnych i sprawiają, że osobom niepełnosprawnym funkcjonuje się lepiej.

Dodana: 2 sierpień 2021 10:33

Zmodyfikowana: 10 sierpień 2021 13:58